KRYTERIA OCENIANIA DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI PISEMNYCH
NOTATKA, CHARAKTERYSTYKA, LIST PRYWATNY I OFICJALNY, KRYTERIA OCENY Z ROZPRAWKI, OGŁOSZENIE, PODANIE, DŁUŻSZA WYPOWIEDŹ
Przy wystawianiu ocen cząstkowych dopuszczalne są stopnie z: + i –
NOTATKA
L.p. |
Kryteria oceny |
Punktacja |
|
Realizacja tematu |
1 |
Zgodność całości tekstu z tematem | 0 – 2 p. |
Kompozycja |
2 |
Zachowanie spójności tekstu | 0 – 1 p. |
Język i styl |
3 |
Zgodnie z normą posługiwanie się leksyką, fleksją, składnią; przestrzeganie poprawności stylistycznej (dopuszczalny 1 błąd) | 0 – 1 p. |
Ortografia i interpunkcja |
4 |
Przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny 1 błąd) | 0 – 1 p. |
RAZEM | 0 – 5 p. |
CHARAKTERYSTYKA
KRYTERIA |
Ilość punktów |
I TEMAT (0 – 7) 1. Rozwinięcie tematu obejmuje: a) przedstawienie postaci b) trafne nazwanie cech (co najmniej trzech), c) poparcie przykładami przynajmniej dwóch cech d) poparcie przykładami pozostałych wymienionych cech e) wnioskowanie wynikające z realizacji tematu f) ocena postaci 2. Praca jest poprawna pod względem rzeczowym |
0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p.0 – 1 p. |
II KOMPOZYCJA (0 – 3)
|
0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. |
III JĘZYK I STYL (0 – 4)
– Dopuszczalne 3 błędy (4 błędy – 2p, 5 błędów – 1p, 6 błędów – 0p) |
3 błędy – 3 p. 4 błędy – 2 p. 5 bł – 1 p. 6 bł – 0 p. |
IV ZAPIS (0 – 3)
|
0 bł – 2 p. 1bł – 1 p. 2 bł – 0 p.0 – 1 p. |
RAZEM | 17 p. |
ZAPROSZENIE
Lp. |
Kryteria oceny |
Punktacja |
|
REALIZACJA TEMATU |
1. |
Wskazanie adresata, nadawcy, określenie miejsca, czasu oraz celu.Dostosowanie wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej (na przykład poprzez zastosowanie wyrazów o charakterze perswazyjnym, użycie zwrotów grzecznościowych) | 0 – 2 p. |
KOMPOZYCJA |
2. |
Zachowanie spójności wypowiedzi | 0 – 1 p. |
JĘZYK I STYL |
3. |
Przestrzeganie poprawności językowej i stylistycznej.(Uczeń:- stosuje poprawne pod względem znaczeniowym słownictwo- poprawnie odmienia wyrazy oraz łączy wyrazy w zdania, zdania pojedyncze w zdania złożone;- nie powtarza tych samych struktur zdaniowych;- trafnie dobiera środki językowe: nie pojawiają się wulgaryzmy, nieuzasadnione kolokwializmy, wielosłowie, wieloznaczność, mieszanie stylów, nadużywanie wyrazów obcych, nieuzasadnionych wyrażeń typu: praktycznie rzecz biorąc, dajmy na to, powiedzmy) | 0 – 1 p. |
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA |
4. |
Przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd ortograficzny i jeden błąd interpunkcyjny) | 0 – 1 p. |
Razem | 0 – 5 p. |
LIST PRYWATNY I OFICJALNY
Lp. |
Kryteria oceny |
Punktacja |
1. |
Zamieszczenie nazwy, miejscowości i daty. | 0 – 1 p. |
2. |
Zamieszczenie stosownego nagłówka i złożenia podpisu. | 0 – 1 p. |
3. |
Wstęp – stosowana ze względu na adresata formuła rozpoczynająca list. | 0 – 1 p. |
4. |
Rozwinięcie – stosowność treści ze względu na adresata i cel korespondencji. | 0 – 1 p. |
5. |
Zakończenie – zamieszczenie stosownego zwrotu kończącego list. | 0 – 1 p. |
6. |
Logiczne uporządkowanie tekstu (nie pojawiają się nieuzasadnione powtórzenia). | 0 – 1 p. |
7. |
Spójność tekstu (istnieją stylistyczne nawiązania między częściami listu). | 0 – 1 p. |
8. |
Zgodność treści listu z celem korespondencji. | 0 – 1 p. |
9. |
Stosowność stylu ze względu na treść listu i adresata | 0 – 1 p. |
10 |
Stosowanie zwrotów grzecznościowych. Pisownia zaimków osobowych wielką literą. | 0 – 1 p. |
11. |
Poprawne (pod względem znaczeniowym) stosowanie słownictwa, również w związkach frazeologicznych. Poprawna odmiana wyrazów oraz łączenie wyrazów w zdania, zdań pojedynczych w zdania złożone (nie pojawia się powtarzanie tych samych struktur w obrębie zdania). Trafny wybór środków językowych (nie pojawiają się: wulgaryzmy, nieuzasadnione kolokwializmy, wielosłowie, wieloznaczność, mieszanie stylów, nieuzasadnione powtarzanie wyrazów, nadużywanie wyrazów obcych, nieuzasadnionych wyrażeń typu: praktycznie rzecz biorąc, dajmy na to, powiedzmy). | 0 – 3 p. |
12. |
Przestrzeganie zasad ortografii. Dopuszczalny jeden błąd. | 0 – 1 p. |
13 |
Przestrzeganie zasad interpunkcji. Dopuszczalne dwa błędy. | 0 – 1 p. |
14. |
Stosowny układ graficzny i estetyka listu. | |
Razem | 0 – 16 p. |
KRYTERIA OCENY Z ROZPRAWKI
Kryteria oceny |
Punktacja |
|
I TEMAT (0 – 7 pkt) |
||
1. |
Tekst we fragmentach jest zgodny z tematem. |
0 – 1 p. |
2. |
Rozwinięcie obejmuje:a) formułowanie tezy lub hipotezy do rozważańb) podanie co najmniej dwóch trafnych przykładówc) skomentowanie pierwszego wybranego przykładud) skomentowanie kolejnych wybranych przykładów (wybranego przykładu)e) podsumowanie rozważań, wnioskowanie |
0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. 0 – 1 p. |
3. |
Praca jest poprawna pod względem merytorycznym. |
0 – 1 p. |
II KOMPOZYCJA (0 – 3 pkt)* |
||
4. |
Tekst ma kompozycję trójdzielną |
0 – 1 p. |
5. |
Tekst jest spójny (istnieją językowe nawiązania pomiędzy poszczególnymi częściami pracy) |
0 – 1 p. |
6. |
Tekst jest logicznie uporządkowany |
0 – 1 p. |
III JĘZYK I STYL (0 – 4 pkt)* |
||
7a. |
Poprawnie (pod względem znaczeniowym) stosuje słownictwo, również w związkach frazeologicznych. | 0 – 3 (dopuszczalne trzy błędy, niezależnie od kategorii) 3 bł. – 3 pkt 4 bł. – 2 pkt 5 bł. – 1 pkt 6 bł. – 0 pkt |
7b. |
Poprawnie odmienia wyrazy oraz łączy wyrazy w zdania i zdania pojedyncze w zdania złożone (nie pojawia się powtarzanie tych samych struktur zdaniowych). | |
7c. |
Trafnie dobiera środki językowe (nie pojawiają się: wulgaryzmy, nieuzasadnione kolokwializmy, wielosłowie, wieloznaczność, mieszanie stylów, nieuzasadnione powtarzanie wyrazów, nadużywanie wyrazów obcych, nieuzasadnionych wyrażeń typu: praktycznie rzecz biorąc, dajmy na to, powiedzmy). | |
8. |
Styl jest funkcjonalny (dostosowany do sytuacji komunikacyjnej, formy wypowiedzi) |
0 – 1 p. |
IV ZAPIS (0 – 3 pkt)* |
||
9. |
Ortografia jest poprawna. |
0 – 2 0 bł. – 2 pkt 1 bł. – 1 pkt 2bł – 0 pkt |
10. |
Interpunkcja jest poprawna (dopuszczalne 3 błędy) |
0 – 1 |
RAZEM |
0 – 17 |
* Punktów z tych kategorii nie przyznaje się, jeśli praca jest krótsza, niż wymagana objętość.
Uwaga! Uczeń otrzymuje „0” punktów za zadania rozszerzonej odpowiedzi, jeżeli praca jest nie zgodna z tematem.
OGŁOSZENIE
Lp. |
Kryteria oceny |
Punkacja | |
REALIZACJA TEMATU |
1. |
Wskazanie adresata, nadawcy, określenie miejsca, czasu oraz celu.Dostosowanie wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej (na przykład po przez zastosowanie wyrazów o charakterze perswazyjnym, użycie zwrotów grzecznościowych). | 0 – 2 p. |
KOMPOZYCJA |
2. |
Zachowanie spójności wypowiedzi | 0 – 1 p. |
JĘZYK I STYL |
3. |
Zgodne z normą posługiwanie się leksyką, fleksją, frazeologią, składnią; przestrzeganie poprawności stylistycznej (dopuszczalny jeden błąd). | 0 – 1 p. |
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA |
4. |
Przestrzeganie poprawności ortograficznej (dopuszczalny jeden błąd) i poprawności interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd). | 0 – 1 p. |
RAZEM | 0 – 5 p. |
PODANIE
Lp. |
Kryteria oceny |
Punktacja | |
REALIZACJA TEMATU |
1. |
Zrealizowanie elementów formalnych podania (umieszczenie imienia i nazwiska nadawcy oraz jego adresu, nazwy miejscowości i daty, adresata podania, podpisu autora podania).Sformułowanie i uzasadnienie prośby dostosowane stylem do sytuacji komunikacyjnej. | 0 – 2 p. |
KOMPOZYCJA |
2. |
Zgodne z normą posługiwanie się leksyką, fleksją, frazeologią, składnią; przestrzeganie poprawności stylistycznej (dopuszczalny jeden błąd). | 0 – 1 p. |
JĘZYK I STYL, ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA |
3. |
Przestrzeganie poprawności ortograficznej (dopuszczalny jeden błąd) i poprawności interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd). | 0 – 1 p. |
4. |
Stosowny układ graficzny | 0 – 1 p. | |
0 – 5 p. |
DŁUŻSZA WYPOWIEDŹ
Lp. |
Kryteria oceny |
Punktacja | ||
REALIZACJA TEMATU (0 – 6 P.) |
||||
1. |
Zgodność całości tekstu z tematem. | 0 – 1 p. | ||
2. |
W rozwinięciu zgodne z tematem:a) podanie trafnych przykładów i argumentów,b) komentowanie przykładów lub rozwinięcie argumentów,c) podsumowanie rozważań, wnioskowanie,d) realizowanie tematu zgodnie z przyjętą i uzasadnioną przez ucznia koncepcją. | 0 – 1 p.0 – 1 p.0 – 1 p.0 – 1 p. | ||
3. |
Poprawność pracy pod względem merytorycznym (dopuszczalny jeden błąd rzeczowy lub logiczny). | 0 – 1 p. | ||
KOMPOZYCJA (0 – 3 p.) |
||||
4. |
Trójdzielna kompozycja tekstu, z zachowaniem właściwych proporcji i akapitów. | 0 – 1 p. | ||
5. |
Spójność tekstu (istnieją stylistyczne nawiązania pomiędzy poszczególnymi częściami pracy). | 0 – 1 p. | ||
6. |
Logiczne uporządkowanie tekstu (nie pojawiają się nieuzasadnione powtórzenia). | 0 – 1 p. | ||
JĘZYK I STYL (0 – 4 p.) |
||||
7. 8. |
a) Poprawne (pod względem znaczeniowym) stosowanie słownictwa, również w związkach frazeologicznych.b) Poprawna odmiana wyrazów oraz łączenie wyrazów w zdania, zdań pojedynczych w zdania złożone (nie pojawia się powtarzanie tych samych struktur w obrębie zdania).c) Trafny wybór środków językowych (nie pojawiają się: wulgaryzmy, nieuzasadnione kolokwializmy, wielosłowie, wieloznaczność, mieszanie stylów, nieuzasadnione powtarzanie wyrazów, nadużywanie wyrazów obcych, nieuzasadnionych wyrażeń typu: praktycznie rzecz biorąc, dajmy na to, powiedzmy).Funkcjonalność stylu (styl dostosowany do sytuacji komunikacyjnej, formy wypowiedzi).
|
0 – 3 p. (dopuszczalne trzy błędy, niezależnie od kategorii) 3 błędy – 3 p. 4 błędy – 2 p. 5 błędów – 1 p. 6 i więcej błędów – 0 p. |
||
ORTOGRAFIA I INTERPUNKCJA (0 – 3 p.)* |
||||
9. |
Poprawność ortograficzna. |
0 – 2 p. 0,1 błąd – 2 p. |
||
10. |
Poprawność interpunkcyjna (dopuszczalne trzy błędy). | 0 – 1 p. | ||
RAZEM | 0 – 16 p. |
* Punktów z tych kategorii nie przyznaje się, jeśli praca jest krótsza, niż wymagana objętość.
Uwaga! Uczeń otrzymuje „0” punktów za zadania rozszerzonej odpowiedzi, jeżeli praca jest nie zgodna z tematem.
KLASYFIKACJA I SPOSOBY OZNACZANIA BŁĘDÓW*
Rodzaj błędu |
Sposób oznaczania |
1. błędy merytoryczne |
rzecz. |
a) błędy rzeczowe | |
b)błędy logiczne | |
2. błędy gramatyczne |
jęz. |
a) fleksyjne | |
b) składniowe | |
3. błędy wyrazowe | |
a) leksykalne | |
b) frazeologiczne | |
4. błędy stylistyczne |
styl. |
5. błędy pisowni | |
a) ortograficzne1 |
ort. |
b) interpunkcyjne |
int. |
c) graficzne (przestawienie, opuszczenie lub zamiana liter)2 |
graf. |
* Sposób oznaczania błędu: oznaczenie właściwym skrótem kategorii błędu na marginesie pracy.
¹ Błędy typowo ortograficzne:
– u – ó, ż – rz, h – ch,
– zmiękczenia (np. Słonice, ćoća zamiast Ciocia, słoni zamiast słoń),
– utrata dźwięczności (kóska, proźba zamiast prośba),
Uwaga! Jeżeli mylenie liter nie jest łamaniem zasady ortograficznej, powinno być traktowane jako błędy graficzne.
² Do błędów graficznych w pracach uczniów dyslektycznych zalicza się:
– dodawanie, opuszczanie, przestawianie liter, sylab lub całych wyrazów
– mylenie liter:
– o podobnym kształcie (a – o, l – ł, n – r, m – n, u – w, e – ę, a – ą, i – j),
– dużych i małych
– rzadziej używanych (h – H, F – F, L – F),
– odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie (b- p, d – t, w – f, g – k, dz – c, sz – s, l – y, ę – em, ą – om, ś – ź, ć – dź),
– różniących się w położeniu w stosunku do osi pionowej (p – b, d – b) lub poziomej (m – w, n – u, b- p, d – g, p – g),
– pominięcie drobnych elementów graficznych, w tym:
– oznaczania miękkości nad literami,
– kropek (aż, ż, i, j),
– „ogonków” przy literach ą lub ę i kreski (wężyka) przy literach O, t lub ł,
– błędy dotyczące podziału wyrazu lub całego zdania
1. Błędy merytoryczne
a) błędy rzeczowe – dotyczą głównie treści pracy (wiadomości i zastosowania wiadomości)
• brak zrozumienia istoty faktów, wydarzeń, zjawisk oraz związków i zależności między nimi
• niewłaściwe użycie pojęć, terminów, nazwisk, nazw (także ich błędny zapis)
• zniekształcenie cytatów
b) błędy logiczne (błędy w myśleniu), np.
Stary Baryka to jest myślenie Żeromskiego.
Niektórzy ludzie mają cechy ujemne a wartości dodatnie.
2. Błędy językowe
(naruszenie normy gramatycznej)
a) błędy fleksyjne
• nie odmienianie wyrazów, np.:
Dużo słyszałem o Marku Citko.
W radio mówiono o badaniach kompetencji uczniów.
• Niepoprawna odmiana wyrazów, np.
Wylądowałem na ziemię.
W klasie jest trzydzieści pięć uczniów.
Proszę panią, on mi przeszkadza.
Daj mi tę pomarańcz.
Najnowsze komentarze